Fotoexpedice Sněžka 2010 - výsledky

Fotoexpedice Sněžka 2010 - výsledky

Vydáno: 17. 10. 2010
Autor: martinkamin

SněžkaFotoexpedice na Sněžku spojená s výukou focení krajiny, vhodné expozice, makra, používání polarizačních a šedých filtrů a blesku ve venkovním prostřední se v sobotu 2. října vydařila také díky skvělému počasí, které nám letos opravdu přálo; a hřálo.

Slunce na horách v tomto podzimním období roku - těsně před tím, než je pokryje sníh - je hřejivé, ale ostrý studený vítr již dává znát, že se hory chystají na zimní čas. Sněžka se nám odhalila již po ránu po prvním výstupu na severní svahy Severky a dále před příchodem na Chalupu na Rozcestí (1350 m. n. m.) a samozřejmě po překonání břebene k Luční boudě (1536 m. n. m.) pak výhled na Sněžku až k jejímu překonání... A k tomu focení, zkoušení, testů a zkoumání výsledků.

Vstávání ve 3:30 bylo nutné proto, abychom včas dorazili na místo a měli dostatek času na práci, školení, zkoušení a konzultace. Do Pece jsme dorazili velice brzy ráno a hned se vydali na trasu. Při počátečním prudkém stoupání po zelené značce, jsme měli možnost spatřit Černou horu (1299 m. n. m.)   

Její odhalení z ranní mlhy nám nahrálo, trochu zamlžená a krásná. Hned na tomto místě výpravy jsme si vyzkoušeli si tak kombinaci fotoaparátů APS-C a plnoformátové zrcadlovky s objektivy EF 17-40 mm f/4 L USM  a EF 70-200 mm f/2.8 L IS USM  (navíc s extenderem 1,4 EX). Nad ránem, kdy se na horách pomalu vytrácí vysoká mlha jsme v dáli na jihu spatřili vrchol vysílače Černé hory. Jelikož Slunce právě vycházelo na východě, měli jsme ho pěkně z boku a využili tuto šanci k ukázce funkce polarizačního filtru. Kdo mě trochu zná, ví, že polarizační filtr používám v maximální míře, protože zdůrazňuje teplejší odstíny barev a odstraňuje odlesky, ve výsledku zdůrazní modrou na obloze a ztmaví obrysy mraků. Takže stačilo jen vyměnit sklo za delší a vyfotografovat tuto jedinečnou scenérii.

Tyto dva příklady ukazují použití polarizačního filtru ve vhodné situaci, kdy slunce stojí nalevo (kolmo k ose fotografování) a polarizační filtr tak může efektivně buď zdůraznit nebo potlačit polarizované části odraženého světla. 

Fotoexpedici Sněžka 2010 jsem naplánoval jako čistě fotografickou. Nikam jsme tedy nespěchali (až na případy, kdy nám opravdu začala být zima, což časně ráno na horách bylo ve stínu pořád) a měli jsme dost času vyzkoušet si všechny možné techniky pro focení na horách a makra. Důležité bylo správné oblečení. U fotografování platí mnohem více staré pořekadlo: neexistuje špatné počasí, jen špatně oblečený turista. V případě fotografa hraje proti nám to, že se minimálně pohybujeme, například při focení marka, často se ocitáme ve vodě, na trávě, ve stínu a nemyslíme na doplňování tekutin a doplňování energie.

První výhled na Sněžku, zatím zahalenou v mracích, jsme měli na severovýchodním svahu Severky přesně v tomto místě Loc: 50°41'41.252"N, 15°42'25.688"E, kde jsme se zdrželi skoro hodinu. Je to malá severní mýtinka s výhledem na Sněžku a jedním z ojedinělých průzorů na sever. Špičkový uhlíkový stativ GITZO zapůjčený společností EKG, který jsme na expedici dostali zapůjčený na testování se nám osvědčil jako zdatný pomocník. GITZO MAUNTAINEER Serie 2 GT2531 (hmotnost 1,37 kg s 12kg nosností)  s hlavou GH2780QR. Tato sestava je nejvíce vhodná pro expedice, focení akcí nebo kratší cestování, jako byla třeba Fotoexpedice Sněžka 2010. Více informací připravuji do samostatné recenze.

Fotit také první panoramata Sněžky v celé její kráse z jihu z české strany a také Obří důl, který působí někdy majestátněji než Sněžka, bylo poučené a v krásném počasí zábavné. Pro focení panoramat se zpravidla nutné sejmout z objektivu polarizační filtr, který by jinak zanechal na nebi stopy po účincích polarizačního filtru (ztmavené části oblohy); při skládání panoramatu by bylo náročné tento efekt odstranit, proto raději filtr doporučuji sejmout. Výjimečná je situace, pokud fotografujete se sluncem v zádech nebo proti slunci, pak můžete filtr na objektivu nechat. Už při focení je nutné dávat pozor na celkovou kompozici, protože případné chybějící části panoramatu nelze nijak doplnit, takže osobně doporučuji:

  • fotografovat bez polarizačního filtru,
  • s manuálním expozičním režimem nebo alespoň zamknutou expozicí,
  • s fotoaparátem na stativu,
  • překrývat jednotlivé záběry o minimálně 30 %,
  • předem si vyzkoušet pohyb stativové hlavy a její vyladění.

Jelikož se vyjasnilo ještě více, zůstala pouze Sněžka zahalená v mlze. Její fotografování ovšem vyžadovalo trochu píle a čekání na správné světlo. Mezi mraky se na okolních zalesněných koncích otevírala sluneční okna, která nechala slunci proniknout až do smrkového porostu Krkonoš. V některých místech jsou ještě navíc chaty, takže i ty doplnily kolorit krásné ranní vysokohorské krajiny.

Borůvka makro

Na konci fotografování na Severce jsme se pustili do borůvek, fotograficky i labužnicky. Na konci sezóny jich tady bylo ještě opravdu hodně. A tak jsme na okraji cesty každý vyhledali koutek se zátiším (nejlépe se sluncem) a pomocí makro objektivů jsme fotili borůvky jako poslední sladké posly příchozí zimy. Společně s borůvčím jsme v trávě komponovali ještě stále plně zelené mechy mezi kameny. Pro makro jsme měli možnost používat objektiv TOKINA 100 mm f/2.8 makro s výše uvedeným stativem a hlavou zapůjčeným od společnosti EKG a fotoaparátem EOS 5D.

Použití makro objektivu TOKINA 100 mm f/2,8

První výhled na Sněžku jsme opustili teprve za hodinu v době, kdy jsme už byli opravdu promrzlí , ale i dostatečně posilnění na další stoupání. To vede po zelené značce lesem dále nahoru na hřeben. Tato pěšina je nesmírně fotogenická a pestrá - ve srovnání s další cestou k Luční boudě po vrcholcích na Sněžku, takže jsme se už tady opravdu fotograficky vyřádili, ale také prochladli.

Dalším fotogenickým místem je potůček vyvěrající těsně nad naší pěšinou, u kterého jsem naplánoval použití šedých filtrů. Vyzkoušet jsme mohli typy zapůjčené od společnosti EKG, jejích distributora:

  • HOYA PRO1 Digital ND x4, 77 mm
  • HOYA HMC ND x2, 77 mm
  • HOYA PRO1 Digital ND x4, 67 mm
  • HOYA HMC ND x2, 77 mm

Stativ a šedé filtry

Fotografovat tekoucí vodu je oblíbené, ale ne vždy snadné téma. Našim cílem bylo pomocí šedých filtrů prodloužit čas expozice na několik sekund a otevřít objektiv na optimální clonu f/8 až f/11. Tekoucí vodu se pak snadno podařilo dostatečně rozmáznout, aby se zvýraznil efekt její dynamičnosti. Kombinovat lze samozřejmě o více šedých filtrů, případně i polarizační, který odebere také asi 1 až 2 clonová čísla. Místo clony času 1/125 sekundy pak nastavíte 1/60 případně 1/30 sekundy.

Makro jsme využili také u fotografování kapradí (lycopodium clavatum), které se ukázalo jako nejnáročnější. Jeho stvoly byly dlouhé a ve větru se neustále komíhaly na stranu, a proto při delším expozičním čase docházelo na fotografiích k pohybové neostrosti. Fotografování ostrého kampradí tak vyžadovalo pevné nervy dostatek trpělivosti a vytrvalosti.

Výstupem na Chalupu Na Rozcestí se nám konečně poštěstilo a Sněžka se nám ukázala v celé své nádheře ještě s vysokou oblačností a křížovými stopami na obloze. Navíc slunce bylo stále nízko a ze strany, a tak se použití polarizačního filtru více než hodilo. Fotografie zadowa si můžete prohlédnout na Panoramio také spárované s GPS souřadnicemi, popis, jak se fotografie zpracovávají tímto způsobem si přečtěte na Canonklukbu.

Toto panorama směřuje západně z hřebenové trasy a skládá se z 6 snímků, focení bez stativu, poskládáno ve specializované aplikace Hugin. 

Dále jsme už pokračovali bez přestávky až na vyhlídku na Výrovku a tady jsme si opět vyzkoušeli panoramata a polarizační filtry. Výhled na Špindlerův Mlýn byl překrásný. Následoval Památník obětem hor a první velký pohled na Sněžku ze západu s panoramatem společně s Luční boudou. Moc se mi líbí snímek zadowa se sněhulákem, který hezky ukazuje práci s hloubkou ostrosti, kdy sněhulák zůstal ostrý a přitom Sněžka nebyla úplně rozmazaná. Její hodnota musí být zvolena citlivě, aby Sněžce zůstala na pozadí kresba a pěkně doplnila obraz.

Oběd na Luční boudě byl výtečný se spoustou přátelských hospodských řečí v češtině i němčině, protože jsme potkali sportovce, turisty i fotografy a gurmány. Němci neodolali a museli si naše jídla nafotit, protože je z nějakého důvodu naše šišky s mákem a koprovka nenechaly v klidu. Fotili Nikonem! Čekal na nás ovšem vrchol dne, proto jsme brzy vyrazili na rašeliniště s fotografickým dřevěným molem.

Rád bych zde také uvedl fotografie Radovana, který už je publikoval na internetu také.

Před závěrečným stoupáním na Sněžku jsme se pokusili pomocí fotoaparátu umístěném na stativu o skupinový snímek na samospoušť, ale ačkoliv všichni majitelé Canonu , nikdo nebyl schopen najít v menu kde nastavit delší než dvousekundovou prodlevu pro samospoušť... Zařekli jsme se, že příště budeme mít s sebou manuál nebo se to naučíme.

Luční bouda a Sněžka

Luční bouda

Nebe se zatáhlo, a my jsme konečně posledním výstupem dosáhli vrcholu naší nejvyšší hory. Sněžka nás uvítala zamračená, mrazivá se stopami sněhu na střechách a prudkým větrem od jihu. Výpravu okořenil úspěch s nalezením kešky na vrcholu a několik fotografií mládeže, která vyšplhá nahoru a zapálí si v double cigarety.

Na sestupu do Pece proběhla další výuková část fotoexpedice - fotografování s externím bleskem přímo v exteriéru. Modelem se stal seschlý smrk, ani neremcal a nehnutě pózoval, což se našemu účelu opravdu hodilo. Proškolili jsme si používání zrcadlovky s externím bleskem v automatickém expozičním režimu a vysvětlili základní pojmy – synchronizační čas, korekce expozice, korekce zábleskové expozice, synchronizace na druhou lamelu, popsali základní parametry a vlastnosti fotografického blesku, konkrétně zapůjčeného typu Nissin Di622 kompatibilního s Canonem (zapůjčila nám jej opět společnost EKG).

Ukázal jsem, jak pracovat s bleskem v kompletní automatice, případně jak sejmout správnou clonu a čas a poté přizpůsobit expozici blesku podle aktuálních okolností. Například při fotografování osob v exteriéru je potřeba využít a respektovat okolní světlo, které jednak podává přirozené barvy, ale hlavně je příliš silné, než abychom jej ignorovali. Když jej využijeme a k tomu připojíme záblesk z externího blesku, modelu prosvětlíme obličej, dostaneme záblesk světla do očí a zvýrazníme jeho vyznění v celé scéně.

V další části fotografování s bleskem jsme si vyzkoušeli a porovnali vyznění snímků s použitím samotné hlavice s automatickým zoomováním a také difúzní destičku a odraznou destičku, které najdete spíše ve výbavě profesionálních blesků. Připojuji některé fotografie dokládající tuto fotografickou techniku. Na toto téma připravuji samostatné jedno nebo dvoudenní školení.

SNěžka panoramaVýprava na Sněžku 2010 byla náročná, ale díky povedenému počasí se podařilo odprezentovat všechny zamýšlené techniky fotografování, tedy expozice, makro, panorama, používání polarizačních a šedých filtrů a focení s bleskem v externím prostředí.

Rád bych apeloval na fotografy, aby v případě, že se budou pohybovat v CHKO, řídili pokyny správy parku, více informací a omezení najdete na stránkách

Těším se na příští rok, kdy na Sněžku půjdeme opět, pojďte s námi

Špindlerův MlýnZ dálky

Fotobazar se zobrazí pouze přihlášeným

Na tomto místě se registrovaným a přihlášeným fotografům zobrazuje fotobazar.