Recenze knihy Externí blesk Jedno světlo pro všechny typy fotografií

Vydáno: 8. 1. 2013
Autor: martinkamin

Jak se tak potuluji mezi úzkými přihrádkami Městské knihovny v Praze, padne mi do oka kniha Externí blesk od Johna Dentona a Adama Duckwortha. Má 176 stran čtvercového formátu a autoři si dali tu práci a pokusili se čtenáře poučit a také naučit pracovat s externími blesky. Myslím, že jen pokusili.

Na první čtení mi kniha přišla velice dobrá, člověk tam najde v podstatě všechno, co by od této disciplíny čekal, není tam moc technických pasáží, ikdyž o světle samotném a jeho chování na modelu toho měli napsat více, protože to je prostě základ, šíření, odrazy, vykrývání míst, apod.

Na začátku autoři nevynechali možnost zmínit techniku - zrcadlovky, objektivy a blesky. Bohužel, bleskům věnují pouze dvě strany a to ještě hodně stručně, chybí spousta důležitých vysvětlení pro pochopení principu fungování blesků, vysokorychlostní synchronizace, korekce expozice, druhy blesků, možnost použít baterie nebo agregáty apod. Zato věnují celou stranu velkých fotografiím lepící pásky a univerzálnímu noži. Hmm, a to je škoda.

Pózování modelů: pouze jedna strana... Osvětlování uvnitř a venku, na plážích, sport, v polích, lesích a městě je nejlepší část knihy, obsahuje dost příkladů a ukázek a popisu scén a také nastavení fotoaparátu a blesků. A pak už následují jednotlivé žánry jako sport, svatby, akce, životní styl, móda, vždy ale tak maximálně na dvou stranách chudého textu, ale dobrých fotograií. Úplně chybí produktová fotografie.

Co si myslím, že bude začátečníkovi vadit, je nesourodost fotografií a nenávaznost textů. Najednou se přeskočí na kapitolu Akce, přitom každý čtenář si v předchozí kapitole nedozví podstatu tohoto nejdůležitějšího: správného focení lidí.

7. kapitola Další kroky popisuje další možnosti pro použití, zpracování a publikování fotografií, to není vůbec špatné, ale očekávejte, že za pár let bude zastaralá. Teď ještě není.

Například kapitola Praktické ukázky má v prvním díle Skotskou módu (to bych opravdu nečekal), ve druhém, Tma ze světla, třetím ukázka fotografování auta s více expozicemi... Neříkám, že nejsou užitečné, ale je to lítání od jednoho rohu k druhému, jakoby autoři chtěli hodně říct - a to určitě mají, ale nezvolili si správnou formu. Autoři posbírali své zakázky za posledních 6 let a chtěli ukázat, co všechno je možné.

Překlad je opravdu dobrý, a to musím podtrhnout. Jen český korektor v několika případech nebyl při vědomí.

Co bych uvítal, ikdyž to možná bude znít divně, kdyby knihu vyrobili s kroužkovou vazbou, dala by se hezky položit na stůl v ateliéru a pekně do ní nahlížet, takto, s lepenou vazbou se stránky samy zavírají.
Provedení je kvalitní, potěšilo mě, že papír není lesklá potahovaná křída, ale spíše silk, takže se kniha pod ostrým světlem taky hezky čte bez odrazů okolního světla.

Tak, a co s tou hromadou informací? Osobně si myslím, že kniha by vám neměla chybět v knihovně, stojí za to. Ale její obsah a seskupení není úplně dotažené do správného a užitečného konce, chybí hodně informací o technice focení, o světle, o kokrétních nastaveních fotoaparátu a blesku, protože prostě systém DSLR-blesk nefotí správně automaticky, chybí popis chování světla, vykrývání částí obrazu, atd. Obsah knihy je roztříštěný, nakousnuté téma v jedné kapitole už není nikde dále vytaženo k diskuzi. Takže: ano, dobrý, bral bych, ale jako průvodce focením s bleskem bych ji nedoporučoval. Je to taková povrchní průřezová katalogová kniha s dobrými fotkami pořízenými bleskem. Spíše může sloužit jako impulz pro začínající, na jakých scénách se mají focení s bleskem naučit, ale moc informací o tom, JAK, v knize není.

Vydal Albatros, 176 stran, 2012

Fotobazar se zobrazí pouze přihlášeným

Na tomto místě se registrovaným a přihlášeným fotografům zobrazuje fotobazar.