Postup: Jak nahrávat fotografie na Facebook, aby je nezničil

Postup: Jak nahrávat fotografie na Facebook, aby je nezničil

Vydáno: 25. 11. 2015
Autor: martinkamin

Jak facebook ničí fotografie, jak to řešitProč mi facebook zničí fotografii? Proč jsou fotografie menší, než jsem je tam nahrál? Mám na Facebook nahrávat raději JPG formát v jiném rozlišení? Nebo mám snížit komprimaci fotografie ve formátu JPG? Proč Facebook ničí fotografie a jak je připravit, abych se tomu vyhnul? Jak mají být veliké? Tak na tyto otázky odpovídám pořád a osobně s Facebookem bojuji také. Po přečtení desítek článků jsem jasnou dvovětou odpověď nedostal, většinou se diskutuje, ale nikdo to neověřuje. Já to udělal, kompletně se 120 fotografiemi. A výsledky jsem sepsal sem na FOCUSCLUB.CZ.

Tento článek je o mravenčí práci s mnoha obrázky, nejdříve vytvoření pilotního, zkoušení a zkoušení, ale výsledek stojí za to, podařilo se mi najít postup způsob, jak Facebook donutit, aby vám fotografie neničil. Postupů je sice na internetu spousta, ale většinou čerpaní z různě starých zdrojů a z toho, co říká Facebook. Chtěl jsem mít jistotu v tom, které fotografie zůstanou kvalitní a které prostě Facebook zničí.

Jak nahrávat fotografie na Facebook

Asi budete namítat, že Facebook není na kvalitní fotografie vhodný, ale já zase namítnu, že když jej používá tolik fotografů, je přeci nutné najít způsob, jakým si fotografie na Facebooku nezkazíme. A možná bych to měl napsat přesněji: Možná přesněji: zkazíme co nejméně!

Sám Facebook kolem toho moc nepodniká a skrývá spoustu informací, vše popisuje jen na jedné stránce tady... Dost stručné, nemyslíte?

Napíšu to už tady stručně a hned na začátku: Na tomhle testu jsem doslova vykrvácel. Byla to otravná, únavná a mravenčí práce. Několikrát jsem ji opakoval, protože jsem zjistil, že Facebook se jinak chová k fotografiím na výšku a na šířku, několikrát jsem to celé popletl, smíchaly se mi fotografie, zamíchalo se pořadí...

Ale nakonec se to hezky vyvrbilo, také díky fantastickým nástrojům Google Docs, pokud je ještě napoužíváte.

Na konci jsou dvě rady, které změní kvalitu vaší prezentace na Facebooku.

Proč vám Facebook vždy zkazí fotografie

Neznám snad žádného fotografa, který by si na Facebook nezanadával v okamžiku, kdy na něj nahrál své fotografie, aby ukázal svou práci ostatním. Mnohdy hodně vydřenou. Ale musíme si uvědomit, že - bohužel - Facebook není pro fotografy. Samozřejmě chápu, že 99,5 % lidí, kteří na Facebook nahrávají fotografie, je mají z mobilu (tabletu) nebo taky z nějakého automatu a záleží jim pouze na tom, aby je rychle nahráli a mohli ukázat svým přátelům, otagovali fotografie, okomentovali fotografie. Chtějí prostě ukázat, jak spadli do vody na náměstí San Marco v Benátkách nebo je málem shodil slon na výletě v Indii.

217 mil. uživatelů jen v Evropě

K Facebooku se denně v Evropě připojí 217 mil. uživatelů (polovina Evropy), a 1,4 mld. za měsíc celosvětově. Rozumím tomu, že pro Facebook je spotřebovaná kapacita datových center zásadní. Proto vám nedovolí nahrávat fotografie o velikost 6000x4000 bodů v minimální kompresi a prostě provede silnou redukci kvality a fotky zmenší.

Dopad na fotografie a jejich kvalitu je fatální. Když fotograf chce nahrát na svůj profil fotografii PNG s delší stranou 2400 bodů o velikosti 2,8 MB (což dneska udělá každý mobil), Facebook zničí 90 % obsahu fotografie a ještě ji zmenší na 2048 bodů delší strany.

Facebook si tak chrání objem dat, který k němu každou vteřinu teče. Nás to může mrzet, ale asi s tím nic nenaděláme.

Vezměte si, že Facebooku denně nahrají uživatelé 300 mil. fotografií, kdyby například fotografie měla rozlišení 2048x1365, měla by s 80% kompresí velikost 721 KB. Po zásahu Facebooku přijdete o 60 procent dat a vaše fotografie zůstane 390KB. Takže Facebooku tím může snadno omezit na polovinu objem přenášených dat, ale také objem skladovaných dat. Jen málokdo si asi promazává fotografie z timeline :)

Jak probíhá ničení fotografií Facebookem v praxi?

Fotografii o velikosti delší strany 1200 bodů v JPG v nejlepší kompresi (tedy s kompresí 100) Facebook zmenší na 700x1050 bodů a velikost sníží z 653 KB na 118 KB, tedy pokles kvality fotografie o 82 procent. Jaký 

Jak Facebook ničí kvalitní fotografie

Co chtějí fotografové po Facebooku?

Nejde přitom jen o obsah té fotografie, tedy velikost souboru a kvalitu/nekvalitu komprese. Od té se totiž přímo odvíjí kvalita přechodů v tónech fotografie (tonalita). A když se k tomu přidá text do fotografie, někdy jsou výsledky doslova tragické. Současně chceme, aby Facebook nezasahoval do velikosti fotografií. Ale on to udělá, pokud vaše fotografie mají rozměr jiný, než jeho doporučený.

Facebook totiž zpracovává fotografie vlastní inteligencí, kterou ale fotograf jen těžko pochopí. Tedy pochopí, ale pak se nad tím jen podivuje. V výsledných tabulkách například objevíte, že velikost souborů se díky Facebooku dokonce zvětšila. Ano, skutečně. Facebook totiž předpokládá, že fotografie jsou mizerné kvality nebo fotograf je neumí zpracovat, a tak do nich sáhne a data si prostě vymyslí.

Zhoršená kvalita fotografií na Facebooku

Za žádnou cenu nenechejte Facebook měnit velikost fotografií

Jaký je tedy doporučený postup publikování fotografií na Facebook? Začněme tím, že si něco povíme o formátu JPG a PNG. JPG, původně JPEG je standard, který byl ustaven v roce 1992 komisí s názvem Joint Photographic Experts Group není špatný nápad. Byl vymyšlený v době, kdy telekomunikační linky byly zoufale pomalé a třeba mezi Evropou a USA bylo internetové připojení 64 kb/s, tedy pro porovnání s dneškem, kdy průměrně máme doma připojení 9,1 Mb/s (dnes se 132x rychlejší).

JPG má své problémy:

  • komprese (zmenšení velikosti fotografií) je za cenu snížení obsahu = kvality,
  • otevření, úprava fotografie a uložení JPG má za následek další ztráty v obraze,
  • JPG neumí pracovat s transparentností (PNG ano),
  • JPG umí pouze 8bitů na barvu (tedy celkem 256x256x256 barev = 16,8 mil.).

PNG je na tom lépe, umí tranparentní obraz. ALE: fotografie jsou větší.

Jak jsem připravil fotografie a jak jsem testoval

Zadání znělo jasně: Zjistit, které velikosti, formáty a komprese ničí Facebook nejméně. Postupoval jsem takto:

  • Vytvořil jsem si v Photoshopu standardní předlohu, mám pocit, že typickou (částečně barevnou, částečně černobílou, s obrázky, texty, kresbami apod. Rozlišení bylo přes 12000x8000 bodů, barevný prostor ProPhoto RGB, 16 bitů na kanál, v podstatě to nejlepší, co lze vygenerovat.
  • Fotografie měly velikost delší strany 720, 900, 960, 1050, 1200, 2048, 2400 bodů a vždy orientaci na výšku a na šířku. (Abych vyhověl doporučení Facebooku: doporučuje používat fotografie s delší stranou 720, 960 a 2048 bodů, do tabulek jsem přidal také tyto rozměry fotografií.)
  • Před každým zmenšování na testovanou velikost jsem tuto předlohu zmenšil a uložil buď v JPG s kompresí 0, 40, 80, 100 nebo  PNG, barevný prostor sRGB, 8bitů na kanál.
  • Vznikl mi set 30 fotografií s velikostí od 32 KB do 2,8 MB pro každý test nahrávání.
  • Fotografie jsem vždy nahrával do Alba, jednou pro uživatelský profil a podruhé pro profil stránky na Facebooku.
  • Alba Facebooku byly dva druhy, nahrával jsem s nízkým rozlišením a vysokým rozlišením.
  • Pak jsem postupně jednotlivé fotografie stáhnul a zjišťoval, jak Facebook upravil velikosti a jak se změnil velikost (tedy kvalitu fotografie).
  • Také jsem zjišťoval, co udělá s PNG soubory, zda je zachová nebo změní na JPG, a v jakých případech.

Předloha má 700 MB, takže jsem ji zmenšil pro naše potřeby na 25 MB. Ke stažení je tady (TIF).

Vzorový obraz pro testování Facebook fotografie

Celkem jsem zjišťoval chování Facebooku na 240 fotografiích.

Výsledky jsou ve 4 tabulkách, které vám sdílím na tomto odkaze v Google Docs. 

Jak číst výsledky testu

Stručně zde vysvětlím, co z uvedených tabulek vyplývá. Tabulka nese v prvním sloupci jednotlivá rozlišení fotografie, dále rozlišení, jaké si uchovává Facebook, velikost originálního souboru JPG nebo PNG a velikost při nízkém rozlišení, procentní ztrátu obsahu, velikost při vysokém rozlišení a procentní ztrátu obsahu.

Fotobazar se zobrazí pouze přihlášeným

Na tomto místě se registrovaným a přihlášeným fotografům zobrazuje fotobazar.